Músiques de la Sereníssima


La Sereníssima República de Venècia ha hagut d'arrossegar una mena d'antiga dualitat, que a partir del segle XVI ja va començar a ser un punt de referència de tota la noblesa europea. Per una banda mantenir-se fidels a unes tradicions pròpies difícilment expugnables per forans, i per l'altra un esperit comercial de primer ordre que els va convertir en amos del Mediterrani alhora que els va permetre aprofitar el pintoresquisme de la ciutat per fer-la llaminera al visitant il·lustre que hi deixava bones quantitats d'or i argent. 

 

A mesura que va anar arribant el final del segle XVII, es va anar accentuant la decadència de la ciutat, particularment manifesta al XVIII i que va acabar amb l'entrada de l'exèrcit de Napoleó que va fer emmudir al lleó per sempre. Al bell mig d'aquest declivi sorgirà el darrer capítol de la gran història artística veneciana. La que van protagonitzar un grup de conciutadans que, malgrat les diferències d'edat i de classe social, certament havien de coincidir pel carrer qui sap si parlant del temps o de la pressa del pas del temps... Albinoni (fill d'una rica família de comerciants de paper), amb Benedetto Marcello (membre d'una noble família de patricis venecians), Vivaldi (capellà, fill d'un modest violinista pèl-roig de Sant Marc), la pintora Rosalba Carriera (filla d'una família humil que es va fer famosa pels seus retrats), el comediògraf i llibretista Carlo Goldoni (que va escriure per a Vivaldi, entre d'altres...), el pintor Canaletto (Giovanni Antonio Canal, de qui conservem les més boniques imatges de la Venècia del seu temps), l'escriptor i aventurer Giacomo Casanova (de qui encara usem el seu cognom com a qualificatiu), i una llarga llista més de celebritats, l'esperit de les quals és tan present en aquesta música, com els corrents de la llacuna, les brises de l'Adriàtic, la flaire de les espècies recent arribades d'Orient o el misteri i el silenci de la nit veneciana. 

 

El Trio barroc del cafè ens proposa un concert amb una selecció d'obres representatives dels compositors més destacats de la Venècia del barroc; noms il·lustres i populars de la història de la música que van compartir temps i espai en el cor de la perla de l'Adriàtic a la República Sereníssima de Venècia. 


PROGRAMA

1.- Sonata en do menor op. 6, núm. 10 per a flauta i baix continu, de "12 Trattenimenti armonici per camera" (Venècia, 1711) (Tomasso Albinoni 1671-1751)

Grave - Allegro - Adagio - Allegro

 

2.- Transcripció de l'adagio del concert en re menor d'A. Marcello per a clave sol BWV 974

(J. S. Bach 1685 - 1750)

 

3.- Sonata en sol menor op. 13, núm. 6 de "Il Pastor Fido" (París, 1737) (Antonio Vivaldi 1678-1741)

Vivace - Alla breve - Largo - Allegro ma non presto

 

4.-Sonata núm. 2 en Fa Major per a violoncel i baix continu

(Antonio Vivaldi 1678-1741)

Largo - Allegro - Largo - Allegro

 

5.- Sonata en Do Major per clave sol (Benedetto Marcello 1686-1739)

Andante - Allegro

 

6.- Sonata en Fa Major op. 2 núm. 2 (Amsterdam, 1732) (Benedetto Marcello 1686-1739)

Adagio - Minuet (allegro) - Gavotta (allegro) - Largo - Ciaccona (allegro)


Descarregueu el dossier del programa:

Descarga
TBC_músiques_sereníssima.pdf
Documento Adobe Acrobat 470.1 KB